• Galeria
    • Katalogi
    • Video
    • Download
    • U¿ytkownicy
    • Klubowicze
    • Top 8
    • Konto klubowe
    • Regulamin
    • Poradnik
    • Pielegnacja 205
    • Opis modeli
    • Kody lakieru
    • GTI
    • Linki
    • Historia
    • Kluby
    • Reklama

Dzisiaj jest Poniedzia³ek, 03 Listopada 2025, 2:37:07

Imieniny: Huberta, Mi³y, Sylwii

Historia 205

PEUGEOT 205 – historia

1981
: - Pierwszy prototyp studyjny pod nazw± M24.

1982


:
- Rozpoczêcie produkcji w fabryce w Mulhouse.
- Zapada decyzja o produkcji 205tki która pozwoli³aby startowaæ w rajdowych mistrzostwach ¶wiata (World Championship of the Rallys).

1983


:
- Prezentacja w Monaco Monaco (Styczeñ).
- Zaprezentowanie rajdowej wersji 205 T16.
- Produkcja 205 w piêciu wersjach (5drzwiowych) z 4 ró¿nymi silnikami :
GE - GL - GR - SR - GT. (Luty).
Oznaczenie
Pojemno¶æ
Moc
GE
954 cm³
45 KM
GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
50 KM

GR
1124 cm³
1360 cm³
50 KM
60 KM

SR
1360 cm³
60 KM
GT
1360 cm³
80 KM

1984


:
- Produkcja limitowanej wersji modelu Lacoste w liczbie 1000 egzemplarzy.
- Rozpoczêcie produkcji GTi 1.6 105 KM z wtryskiem Bosch L Jetronic (16 lutego 84r).
- Wyprodukowanie 200 sztuk modelu 205 T16 które umo¿liwi³y start w rajdowych mistrzostwach ¶wiata.
- Homologacja 205 T16.
- Pocz±tek produkcji 205 z silnikiem diesla XUD7 o pojemno¶ci 1769 cm³ i 60 KM mocy (wrzesieñ 1983). Oznaczenia: GLD – GRD – SRD.

Oznaczenie
Pojemno¶æ
Moc
Lacoste
1360 cm³
60 KM
GE
954 cm³
45 KM
GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
50 KM

GLD
1769 cm³
60 KM
GR
1124 cm³
1360 cm³
50 KM
60 KM

GRD
1769 cm³
60 KM
SR
1360 cm³
60 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
GT
1360 cm³
80 KM
GTi
1580 cm³
105 KM
T16 série 200
1775 cm³
200 KM

1985


:
- rok 1985 charakteryzowa³y zmiany:
W modelach GL i SR, miejsca na g³o¶niki w boczkach drzwi.
Model GR wzbogacono o antenê umieszczon± na dachu.
W modelu GT pojawi³ siê emblemat GT na kierownicy.
- Produkcja w 8 000 egzemplarzach limitowanej wersji Lacoste (3 drzwiowej)na bazie modelu XR.
- Wprowadzenie wersji trzy drzwiowych: XE - XL - XR - XT (modele benzynowe) oraz XLD - XRD – XAD (modele z silnikami Diesla).
Oznaczenie
Pojemno¶æ
Moc
Lacoste
1360 cm³
60 KM
XE/GE
954 cm³
45 KM
XL/GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
50 KM

XLD/GLD
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
50 KM
60 KM

XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
SR
1360 cm³
60 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
XT/GT
1360 cm³
80 KM
XTD
1769 cm³
60 KM
GTi
1580 cm³
105 KM
T16 série 200
1775 cm³
200 KM

1986



- Wyprodukowanie milionowej 205tki w fabryce Mulhouse (9 grudnia 85r) po trwaj±cej zaledwie 22 miesi±cach produkcji.
- Wypuszczenie tzw. (Kit PTS) dla 205 GTi 1,6 L, dziêki temu moc mog³a wzrosn±æ z 105 do 125KM.
- Peugeot ujawnia ¶wiatu 205 T16 Evolution 2, jeszcze mocniejsz± wersjê tego rajdowego modelu (430 KM przy 900 kg !).



- Rozpoczêcie produkcji modelu XA (wersja 3 drzwiowa z wyposa¿eniem z XL.)
- Wprowadzenie 5 biegowej skrzyni w modelach:
1124 cm3 XL, XR et XA (3d) oraz GL i GR (5d). Skrzynia dostêpna w opcji.
- Produkcja 15 000 egzemplarzy limitowanej serii 3 drzwiowego modelu Lacoste w tym 11 500 na eksport.
- Pocz±tek produkcji limitowanej serii jednej z najpopularniejszych modeli 205: 205 Junior na bazie XE.
- Wprowadzenie 205 GTI 1.6l 115 KM jako dodatkowa oferta obok 205 Gti 105 KM.
- Pocz±tek produkcji kabrioletów CT i CTi w marcu 1986 (nadwozie zaprojektowa³ Pininfarina).
- Wypuszczenie modelu 205 Automatic z silnikiem od 205 Gti ale z mniejsz± moc± (80 KM).
- 205 zostaje okrzykniêty najchêtniej kupowanym autem roku 1986 (grudzieñ).
Oznaczenie
Pojemno¶æ
Moc
Lacoste
1360 cm³
60 KM
XE/GE
954 cm³
45 KM
Junior
954 cm³
45 KM
XL/GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
50 KM

XLD/GLD
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
50 KM
60 KM

XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
SR
1360 cm³
60 KM
Automatic
1580 cm³
80 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
XT/GT
1360 cm³
80 KM
XTD
1769 cm³
60 KM
CT
1360 cm³
80 KM
GTi
1580 cm³
105 KM
115 KM

CTi
1580 cm³
115 KM

1987


:
- dwa miliony wyprodukowanych 205tek.
- 205 jest najczê¶ciej eksportowanym autem Francji i nadal najchêtniej kupowanym w tym kraju.
- Zaprzestanie produkcji 205 GTI 1.6l z silnikiem 105 KM.
- Produkcja 15 000 sztuk(w tym 8000 na Francjê) limitowanej serii „Open” w 3 lub 5 drzwiowym nadwoziu z silnikiem od 205 Automatic, ale z 5 biegow± manualn± skrzyni±.
- Rozpoczêcie produkcji 3 nowych wersji: XTD - XS - GTi 130 KM (zaprezentowanych w pa¼dzierniku 1986 a sprzedawanych od grudnia 1986).
Oznaczenie
Pojemno¶æ
Moc
Open
1580 cm³
80 KM
Junior
954 cm³
45 KM
XE/GE
954 cm³
45 KM
XL/GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
50 KM

XLD/GLD
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
50 KM
60 KM

XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
SR
1360 cm³
60 KM
Automatic
1580 cm³
80 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
XT/GT
1360 cm³
80 KM
XTD
1769 cm³
60 KM
CT
1360 cm³
80 KM
XS
1360 cm³
80 KM
GTi
1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

CTi
1580 cm³
115 KM

1988


:
- Pierwszy lifting ca³ej gamy modeli: nowa deska rozdzielcza, nowe zewnêtrzne lusterka wsteczne, zdecydowano siê na modernizacje silników, wprowadzono silnik (znany jako TU) nowsza jednostka napêdowa pozwoli³a na niewielki przyrost mocy i oszczêdniejsz± prace):
  • 945 cm³ : bez zmian : 45 KM
  • 1124 cm³ : 50 KM do 55 KM
  • 1360 cm³ : 60 KM do 65 KM i z 80 KM do 85 KM
- Limitowana seria "205 Junior" przechodzi do gamy seryjnych modeli.
- Kabriolet CT zostaje zast±piony wersj± CJ
- Pojawia siê mocna wersja 205 Rallye 1294 cm³ z 103 KM (marzec 88r).
Oznaczenie
Pojemno¶æ
Moc
Junior
954 cm³
45 KM
XE/GE
954 cm³
45 KM
XL/GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
55 KM

XLD/GLD
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
55 KM
65 KM

XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
CJ
1360 cm³
65 KM
SR
1360 cm³
65 KM
Automatic
1580 cm³
80 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
XT/GT
1360 cm³
85 KM
XTD
1769 cm³
60 KM
XS
1360 cm³
85 KM
Rallye
1294 cm³
103 KM
GTi
1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

CTi
1580 cm³
115 KM

1989


:
- Produkcja w liczbie 6000 sztuk limitowanej wersji Green.
- Produkcja w liczbie 3550 sztuk w tym 2000 na Francjê modelu 205 Roland Garros (maj 89).
- Produkcja 205tki przekroczy³a 3 miliony egzemplarzy (do lipca 89).
- Wprowadzono modyfikacje umo¿liwiaj±ce przyrost mocy silnikowi 1360cm³ : z 65 do 70 KM.
Oznaczenie
Pojemno¶æ
Moc
Green
1360 cm³
70 KM
Junior
954 cm³
45 KM
XE/GE
954 cm³
45 KM
XL/GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
55 KM

XLD/GLD
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
55 KM
70 KM

XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
CJ
1360 cm³
70 KM
Roland Garros
1360 cm³
85 KM
SR
1360 cm³
70 KM
Automatic
1580 cm³
80 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
XT/GT
1360 cm³
85 KM
XTD
1769 cm³
60 KM
XS
1360 cm³
85 KM
Rallye
1294 cm³
103 KM
GTi
1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

CTi
1580 cm³
115 KM

1990


:
- Produkcja w liczbie 6000 sztuk na Europê modelu 205 Roland Garros w tym 1000 kabrioletów (marzec 90).
- Rekordowy rok produkcji, ponad 600000 205tek opu¶ci³o ta¶my monta¿owe.
- Wersja XT zostaje wycofana i pojawia sie nowa skrzynia biegów:
skrzynia BE3 zast±pi³a BE1 w modelu 205 GTI.
Oznaczenie
Pojemno¶æ
Moc
Green
1360 cm³
70 KM
Junior
954 cm³
45 KM
XE/GE
954 cm³
45 KM
XL/GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
55 KM

XLD/GLD
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
55 KM
70 KM

XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
CJ
1360 cm³
70 KM
Roland Garros
1360 cm³
85 KM
Roland Garros Cab
1360 cm³
85 KM
SR
1360 cm³
70 KM
Automatic
1580 cm³
80 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
GT
1360 cm³
85 KM
XS
1360 cm³
85 KM
Rallye
1294 cm³
103 KM
GTi
1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

CTi
1580 cm³
115 KM

1991


: - 4 milionowa 205tka opuszcza fabrykê Peugeota.
- Produkcja w liczbie 4000 sztuk (tylko do kraju) modelu 205 Roland Garros w tym 2500 3 drzwiowych (debiut w 91).
- 2 lifting : Na zewn±trz, przednie kierunkowskazy wymieniono z pomarañczowych na bia³e, zmieniono równie¿ klosz tylnej lampy i umieszczono ¶wiat³o cofania w tylnym zderzaku (wcze¶niej znajdowa³o siê w kloszu tylnej lamy).
- Kolor plastików we wnêtrzu zmieniono na czarny (wcze¶niej by³ ciemnoszary).
- Rozpoczêcie produkcji wersji D turbo (diesel) 1769 cm³ z 78 KM mocy oraz limitowanej wersji 205 GTi GRIFFE. Wyprodukowanych w liczbie 3000 egzemplarzy w tym 1000 na Francjê, Model charakteryzowa³ siê zielono metalicznym kolorem, posiada³ wspomaganie uk³. kierowniczego oraz ABS, skórzane wyposa¿enie, specjalne dla tego modelu aluminiowe felgi i 130 KM
Oznaczenie
Pojemno¶æ
Moc
Green
1360 cm³
70 KM
Junior
954 cm³
45 KM
XE
954 cm³
45 KM
XL/GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
55 KM

XLD/GLD
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
55 KM
70 KM

XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
CJ
1360 cm³
70 KM
Roland Garros
1360 cm³
85 KM
Roland Garros Cab
1360 cm³
85 KM
SR
1360 cm³
70 KM
Automatic
1580 cm³
80 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
GT
1360 cm³
85 KM
XS
1360 cm³
85 KM
Dturbo
1769 cm³
78 KM
Rallye
1294 cm³
103 KM
GTi
1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

Griffe
1905 cm³
130 KM
CTi
1580 cm³
115 KM

1992


: - Produkcja limitowanych serii: Zenith, Look, Style i Indiana.
- Dodanie silnika Diesla do jednostek napêdowych w 205 Junior.
- Produkcja wersji Gentry z silnikiem 1905 cm³ 105 KM (katalizator) oraz wzmocnienie mocy w silnikach o pojemno¶ci 1360 cm³ : z 70 do 75 KM.
Oznaczenie
Pojemno¶æ
Moc
Zenith
954 cm³
45 KM
Zenith D
1769 cm³
60 KM
Look
1124 cm³
55 KM
Look D
1769 cm³
60 KM
Style
954 cm³
45 KM
Indiana
1360 cm³
75 KM
Junior
954 cm³
45 KM
Junior D
1769 cm³
60 KM
XL/GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
55 KM

XLD/GLD
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
55 KM
75 KM

XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
CJ
1360 cm³
75 KM
SR
1360 cm³
75 KM
Automatic
1580 cm³
80 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
GT
1360 cm³
85 KM
XS
1360 cm³
85 KM
Dturbo
1769 cm³
78 KM
Rallye
1294 cm³
103 KM
GTi
1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

CTi
1580 cm³
115 KM
Gentry
1905 cm³
105 KM

1993


: Rok ¿a³oby:
- Wycofanie z produkcji 205 Rallye, 205 GTi 1.6 115 KM oraz CJ który zosta³ zast±piony kabrioletem z silnikiem 1.4 z powodów zaostrzonych norm emisji spalin. Z tej samej przyczyny model GTI 130KM straci³ 8KM (122KM po zamontowaniu katalizatora).
- Zast±pienie modeli XL, GL, XLD i GLD wersj± Color Line.
- Wprowadzenie 205 XRDT/GRDT.
- Jednostki napêdowe zosta³y po raz kolejny zmodyfikowane.
- W 205 Cti, silnik 1580 cm³ 115 KM zosta³ zast±piony silnikiem 1905 cm³ 105 KM z wersji Gentry.
- W silnikach o pojemno¶ci 954 cm³, 1124 cm³, 1360 cm³ i 1580 cm³ nast±pi³ wzrost mocy po dostosowaniu wtrysków i katalizatora do norm Euro 93 które wchodzi³y w ¿ycie 1 stycznia 1993r:
  • 954 cm³ : z 45 do 50 KM
  • 1124 cm³ : z 55 do 60 KM
  • 1360 cm³ : z 85 do 89 KM
  • 1580 cm³ : z 80 do 89 KM
  • 1905 cm³ : z 130 do 122 KM
Oznaczenie
Pojemno¶æ
Moc
Junior
954 cm³
45 KM
Junior D
1769 cm³
60 KM
Color Line
1124 cm³
60 KM
Color Line D
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
60 KM
75 KM
XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
XRDT/GRDT
1769 cm³
78 KM
Roland Garros
1360 cm³
89 KM
Roland Garros Cab
1360 cm³
89 KM
Cabriolet
1360 cm³
75 KM
SR
1360 cm³
75 KM
Automatic
1580 cm³
89 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
GT
1580 cm³
89 KM
XS
1580 cm³
89 KM
Dturbo
1769 cm³
78 KM
GTi
1905 cm³
122 KM
CTi
1905 cm³
105 KM
Gentry
1905 cm³
105 KM

1994


: - Produkcja 205tki osi±gnê³a liczbê 5 milionów egzemplarzy.
- Envolée de la 205 GTi 1.9 au paradis en janvier 94.
- 205 Style i Forever zastêpuje wersje XR,GR, XRD, GRD, XRDT, GRDT, SR i SRD.
- Stopniowo wszystkie modele zostaj± zastêpowane wersj± Sacré Numéro z 5 silnikami : 1.1, 1.4, 1.6 automat, 1.8 D i 1.8 Dturbo.
Oznaczenie
Pojemno¶æ
Moc
Style
1360 cm³
75 KM
Style D
1769 cm³
60 KM
Style TD
1769 cm³
78 KM
Forever
?
?
Sacré Numéro
1124 cm³
1360 cm³

60 KM
75 KM

Sacré Numéro
Automatic

1580 cm³
89 KM
Sacré numéro D
1769 cm³
60 KM
Sacré numéro TD
1769 cm³
78 KM
Cabriolet
1360 cm³
75 KM
GTi
1905 cm³
122 KM
CTi
1905 cm³
105 KM

1995


: - Koniec produkcji CTi
Sacré Numéro
1124 cm³
1360 cm³

60 KM
75 KM

Sacré Numéro
Automatic

1580 cm³
89 KM
Sacré numéro D
1769 cm³
60 KM
Sacré numéro TD
1769 cm³
78 KM
Cabriolet
1360 cm³
75 KM

1996


: - Koniec produkcji 205 Cabriolet.
Sacré Numéro
1124 cm³
1360 cm³

60 KM
75 KM

Sacré Numéro
Automatic

1580 cm³
89 KM
Sacré numéro D
1769 cm³
60 KM
Sacré numéro TD
1769 cm³
78 KM

1997


: - Katalizator w Dieslu
- Koniec produkcji Sacre Numero który zostaje zast±piony wersj± Generation:
gama silników obejmuje ju¿ tylko 2 jednostki: 1.4 L i 1.8 L diesel.
Génération 205
1360 cm³
75 KM
Génération 205 D
1769 cm³
60 KM

1998


: - Ostatni rok be¿ ¿adnych zmian.
Génération 205
1360 cm³
75 KM
Génération 205 D
1769 cm³
60 KM

31 Grudzieñ 1998
: - Koniec produkcji Peugeota 205 !!! niestety...

Profil: Piera¶

Profil: PiotrDiesel

Re: Peugeot 205 CTI Mi16 1991r. £ód¼

Ou jea!

Re: Nowi witajÄ… siÄ™ w tym temacie

Witajcie. Mam na imiê Marek i mieszkam nieopodal Wroc³awia. Na co dzieñ pracuje jako lekarz internista w centrum medycznym we Wroc³awiu. Od zawsze interesowa³em siê motoryzacj±. Z powodu tego ¿e pochodzê ze wsi, z mechanik± mia³em do czynienia o

Re: Peugeot 205 CTI Mi16 1991r. £ód¼

Raptem 7 miesiêcy wytrzyma³em bez 205, kolejna ju¿ ?w drodze?. Do zobaczenia w nowym w±tku

Re: 205 Lodo³amacz

£ezka w oku siê krêci... ale Rafa³ tak jak mówisz niech dzielnie s³u¿y nowemu w³a¶cicielowi (jest na forum?) i niech pisze nowe historie, którymi mam nadziejê bêdzie siê z nami dzieli³.

Re: Krakowski zdezelowany diesel, czyli Dezel. Baba w XSD

[quote="a2legro":124vcrwh]Gdyby¶c ie mieli go do¶æ to dajcie znaæ. Kolega szuka ³adnego i ciekawego klekota.[/quote:124vcrwh] Zbyt awaryjny ¿eby go komu¶ opychaæ. Poza tym z powodu milionów wsadzonych w niego - ma u mnie do¿ywocie Dzi¶ ode

  • Strona g³ówna
  • U¿ytkownicy
  • Klubowicze
  • Forum
  • Konto MAX
  • Galeria
  • Video
  • Kluby
  • Download
  • Linki
  • Reklama
  • Kontakt
  • Powered by TuningPortal v2.0